Зміни в працевлаштуванні іноземців у Польщі

Зміни в працевлаштуванні іноземців у Польщі

З 1 січня 2018 року набули чинності зміни у працевлаштуванні іноземців з країн, що не входять в ЄС. Ці зміни в більшій мірі торкнулися Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy („Про сприяння зайнятості і установах ринку праці”). Закон спрямований на впровадження директиви Європейського Парламенту № 2014/36/ЄС від 26 лютого 2014 року, яка зобов’язує країни Європейського Союзу врегулювати умови видачі дозволів на проживання та роботу для іноземців. Зміни торкнулися в основному короткочасної та сезонної роботи.

З 1 січня 2018 року запроваджується нова форма заяви про доручення роботи іноземцю (oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi), яка замінила заяву про намір доручити роботу іноземцю, що видавалась раніше. Робота на підставі oświadczenia, як і раніше, може здійснюватися до 6 місяців протягом 12 місяців для громадян 6 країн – України, Білорусі, Росії, Грузії, Вірменії та Молдови. Однак видавати нові oświadczenia будуть тільки для тих робіт, які не належать до сезонних. Oświadczenia, видані в 2017 році будуть дійсні, працювати по них можна до кінця грудня 2018 року.

У той же час вводиться новий вид дозволів на роботу для іноземців – дозвіл на сезонну роботу (zezwolenie na pracę sezonową), який дає право працювати до 9 місяців у календарному році. До сезонних відносяться роботи у сфері сільського господарства, садівництва і туризму.

Робота на підставі oświadczenia

Розглянемо основні новації, які стосуються oświadczeń.

Роботодавець, який доручив виконання роботи іноземцю на підставі oświadczenia, до закінчення терміну зазначеного в oświadczeniu, може подати заяву про видачу дозволу на роботу (zezwoleniа) для цього іноземця на тій же посаді. Якщо заява не містить формальних невідповідностей, або вони були вчасно усунуті, робота іноземця вважається легальною з дня закінчення строку дії цього oświadczeniа до дня видачі дозволу на роботу або отримання негативного рішення з цього питання. Ці статті закону застосовуються у разі заяви іноземця про видачу дозволу на тимчасове проживання для продовження трудових відносин у даного роботодавця. (art. 88za).

Ще одне нововведення, що стосується oświadczen полягає в тому, що роботодавець повинен письмово повідомити powiatowy urząd pracy:

  1. про дату початку роботи іноземця на підставі oświadczenia — не пізніше, ніж у день початку роботи,
  2. про те, що іноземець не приступив до виконання роботи – не пізніше 7 днів від строку, зазначеного в реєстрі oświadczeń.

Вважається, що іноземець, який приступив до роботи на підставі oświadczenia, закінчив роботу в термін, зазначений у реєстрі oświadczeń як дата закінчення роботи. Однак роботодавець або іноземець можуть повідомити powiatowy urząd pracy про більш ранню дату завершення роботи, якщо це відбулося.

Якщо такі відомості не будуть надані, то в більшості випадків буде вважатися, що іноземець працював весь термін, на який видано oświadczenie. Тому працівник повинен обов’язково контролювати внесення термінів початку і закінчення роботи в реєстр, особливо у випадках перерви у роботі. До того ж, якщо дані про початок роботи, неявку або завершення роботи іноземця не будуть надані, то роботодавцю загрожує штраф.

З 1 січня 2018г. введена оплата за видачу oświadczenia в розмірі 30 злотих, які повинен сплатити роботодавець, який має намір взяти на роботу іноземця. Такий же розмір оплати за видачу дозволу на сезонні роботи або за його продовження. Раніше існувала норма про внесення роботодавцем одноразового платежу у розмірі не більше 10% мінімальної заробітної плати іноземця лише за видачу дозволу на роботу (фактично сума платежу дорівнювала 100 злотих).

Зміни в законі законодавчо закріпили можливість роботи на території Польщі в рамках безвізового режиму з Україною, тобто отримати роботу в Польщі можна, в’їхавши по безвізу. Однак закон не звільняє іноземця, який бажає працевлаштуватися в Польщі, від необхідності отримання дозволу на роботу.

Покарання за нелегальну роботу

У змінах до закону внесені корективи щодо визначення легальності працевлаштування. У старій редакції закону однією з ознак нелегального працевлаштування була відсутність дозволу на роботу, або ж робота на інших умовах чи на іншій посаді, ніж ті, які зазначені в дозволі на роботу чи в дозволі на тимчасове перебування. У новій редакції закону дана стаття (art. 2 ust. 1 pkt 14) спрощена і з перерахованих ознак залишилася тільки відсутність дозволу на роботу, тобто працівник несе відповідальність тільки за роботу без дозволу, а за інші перелічені порушення несе відповідальність роботодавець (art. 2 ust. 1 pkt 22), що є логічним.

У новій редакції закону посилюється відповідальність роботодавця за нелегальне працевлаштування іноземців, а сума штрафів може скласти від 1 000 до 30 000 злотих. Крім того, роботодавець може понести кримінальну відповідальність за подання фіктивних заяв на видачу дозволів на роботу. Так, art. 88a, art. 88z закону доповнені пунктами про те, що роботодавець, який подає oświadczenie, зобов’язаний написати в ньому: “Я знаю про кримінальну відповідальність за подачу неправдивої заяви”. Ця фраза замінює повідомлення органу про кримінальну відповідальність за надання неправдивих даних.

Іноземець, який нелегально виконує роботу, карається штрафом не нижче, ніж 1000 zł.

Створення електронних реєстрів

В оновлений закон додано статті, які посилюють контроль за всіма видами дозволів. Анонсовано створення електронних реєстрів, які фіксують усі видані дозволи на роботу (zezwolenie na pracę), дозволи на сезонну роботу (zezwolenie na pracę sezonową) та заяви про доручення роботи іноземцю (oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi). Такі реєстри повинні містити:

  1. всі дані про осіб (іноземців), яким були видані дозволи,
  2. дані про роботу, надану іноземцю,
  3. місцезнаходження роботи,
  4. вид договору, що лежить в основі виконання роботи,
  5. розмір заробітної плати, погодинної або місячної ставки,
  6. період виконання роботи з конкретними датами,
  7. кількість робочих годин на тиждень або на місяць,
  8. детальну інформацію про роботодавців, які клопотали про отримання дозволів.

Дані, які необхідно надати, дещо відрізняються в залежності від виду дозволу.

Підстави для відмови у видачі дозволів

Міністрам дано право своїм розпорядженням запроваджувати ліміти на видачу дозволів на роботу, виходячи з потреб ринку праці (попит і пропозиція на ринку праці), міркувань безпеки і громадського порядку, а також пріоритету працевлаштування польських громадян. Такі квоти можуть обмежувати кількість дозволів по окремим воєводствам, за професіями, за видами договорів, на підставі яких іноземцю може бути доручено виконання роботи, за видам діяльності суб’єкта, який покладає виконання роботи на іноземця (art. 90b).

Розширено перелік підстав для відмови у видачі дозволу на роботу іноземцю (art. 88j) та для відмови у видачі заяв про доручення роботи іноземцю (oświadczeń). Староста має право оцінити чи здійснює роботодавець господарчу діяльність, чи сплачує податки та інші обов’язкові внески і чи насправді він потребує працівників.

Роботодавець отримав право оскаржити відмову у видачі дозволу на роботу іноземцю.

Доповнено перелік підстав, за якими воєвода може анулювати виданий дозвіл (art. 88k).

Основне нововведення, якому присвячено кілька статей (art. 88n — art. 88y) Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy  — вводиться новий вид дозволів на роботу для іноземців – дозвіл на сезонну роботу (zezwolenie na pracę sezonową). Нові статті закону визначають процедуру видачі, відмови, анулювання дозволів на сезонні роботи і правові підстави для цих процедур.

Читайте також: Дозвіл на сезонну роботу в Польщі

Виникло питання?

Хочете дізнатися більше або отримати консультацію?

Також читайте
Напишіть нам!

3 votes, average: 5,00 out of 53 votes, average: 5,00 out of 53 votes, average: 5,00 out of 53 votes, average: 5,00 out of 53 votes, average: 5,00 out of 5 (3 оценок, среднее: 5,00 из 5)
Для того чтобы оценить запись, вы должны быть зарегистрированным пользователем сайта.
Loading...
+48 727 861 821 (Viber)
amadej.eu
amadej.eu@gmail.com