Права споживачів в Польщі. Гарантія

Права споживачів в Польщі

Майже кожен день ми укладаємо договори, купуючи різні товари або послуги. Якщо метою договору є задоволення виключно особистих потреб, то ми є споживачами. Незважаючи на розвиток і популяризацію різних форм укладання договорів (наприклад, електронна торгівля), споживачі як і раніше люблять робити покупки в магазинах або торгових центрах. У таких ситуаціях продавці мають певні зобов’язання, а покупець – особливі права. У даній статті ми розглянемо права споживачів у Польщі при виявленні дефекту у купленого товару.

Споживач — це фізична особа, яка здійснює дії, не пов’язані безпосередньо з веденням підприємницької або професійної діяльності. Наприклад, якщо Ви купуєте ноутбук дитині, то є споживачем. Однак, якщо купите такий же ноутбук для бізнесу і дозволите Вашій дитині зрідка ним користуватися, то споживачем не будете

Чи можна в Польщі повернути товар без дефекту?

Якщо споживач здійснив покупку в стаціонарному магазині, згідно польського законодавства продавець не зобов’язаний приймати назад товар без дефектів тільки тому, що клієнт передумав, або річ перестає йому подобатися. Купуючи цей товар, клієнт міг з ним ознайомитися, протестувати і не купує «кота в мішку», як це часто буває при здійсненні покупок в Інтернеті. Однак відомі бренди, особливо так звані «мережеві» магазини, для підтримки іміджу і залучення клієнтів часто дозволяють повернути придбані товари. Повернення назад товару без дефектів, купленого в стаціонарному магазині, є виключно виявом доброї волі зі сторони продавця.

Умови такого повернення визначаються виключно власником магазину і ніяк не регулюються законодавством. Найчастіше мережеві магазини дозволяють своїм клієнтам повертати товари протягом 30 днів з дати покупки. Однак варто мати на увазі, що у такому випадку продавець може попросити клієнта пред’явити квитанцію або рахунок-фактуру, оскільки він визначає умови повернення. Продавець у стаціонарному магазині може також обумовити, що товари зі знижкою не підлягають поверненню.

Винятком є ситуація, коли товар був куплений не у стаціонарному магазині (наприклад, під час шоу, організованого в готелі) або на відстані (наприклад, в Інтернет-магазині). Споживач має право розірвати договір з продавцем протягом 14 днів і зобов’язаний повернути товар протягом наступних 14 днів.

Ситуація виглядає по-іншому, якщо товар має дефект — тоді товар може бути повернений за певних умов у рамках рекламації, поданої на підставі rękojmi.

Рекламація

У разі, якщо куплена річ має дефект, споживач має право подати претензію (рекламацію), в якій необхідно вказати свої вимоги для приведення товару в належний стан. Підставою претензії може бути rękojmia (законодавчо регламентований спосіб розгляду претензій до продавця) або гарантія (добровільне зобов’язання продавця, імпортера або виробника щодо якості продукту) – якщо вона була надана. Споживач повинен самостійно вибрати підставу для подачі претензії.

Rękojmia

Продавець несе відповідальність перед покупцем за фізичні і юридичні дефекти товару.

Про фізичний дефект йдеться, зокрема тоді, коли річ:

  1. не має властивостей, які повинна мати (наприклад, гумові чоботи промокають);
  2. не має властивостей, про які запевняв продавець або реклама (наприклад, батареї для MP3-плеєра вистачає на 24 години прослуховування, хоча зазначено, що вона повинна працювати 48 годин);
  3. не підходить для цілей, про які продавець повідомив покупця (наприклад, чашки повинні бути пристосовані для миття в посудомийній машині, але після першого ж миття з них фарба змилася);
  4. є некомплектним, тобто не містить всіх необхідних елементів, наприклад, телефон не має кабелю живлення (якщо він був частиною набору);
  5. неправильно введена в дію, якщо її проводив:
    • продавець або інша особа, за яку він несе відповідальність,
    • покупець по інструкції, отриманій від продавця (наприклад, в електронному обладнанні, підключеному згідно з інструкцією, що містить помилку, сталося коротке замикання).

Юридичний дефект полягає в тому, що товар є власністю третьої особи (наприклад, раніше вкрадений) або обтяжений правами на користь іншої особи.

При виникненні юридичних дефектів споживачу надаються права на практично такі ж вимоги, як і у випадку виникнення фізичного дефекту.

Можливі вимоги споживача

Споживач, який склав рекламацію, може зажадати від продавця:

  1. заміни товару на новий;
  2. усунення дефектів;
  3. зниження ціни;
  4. розірвання угоди, якщо дефект є істотним.

Виникло питання?

Хочете дізнатися більше або отримати консультацію?

Процедура пред’явлення претензій – ремонт або заміна

Продавець має право відмовитися від задоволення претензії, якщо бажання споживача неможливо виконати (наприклад, товар більше не виробляється) або потребує надмірних витрат (наприклад, ремонт одного елемента значно дорожче, ніж заміна всього виробу). Відмовляючись, підприємець може запропонувати інше рішення. Незалежно від цього, у такій ситуації споживач може змінити свій вибір і вимагати:

  1. ремонт (якщо раніше вимагав заміну);
  2. заміну (якщо раніше вимагав ремонт).

Продавець зобов’язаний замінити товар або усунути дефект протягом розумного періоду часу (тут немає певного строку) і без зайвих незручностей для споживача. Якщо він цього не зробить, покупець має право призначити йому час для виконання претензії. У разі подальшої бездіяльності продавця споживач має право відмовитися.

Процедура пред’явлення претензій – зниження ціни або розірвання угоди

Вимагаючи зниження ціни, споживач повинен визначити величину зниження пропорційно зменшенню вартості товару. Він не може вимагати розірвання договору, якщо дефект не має істотного значення (тобто незначний і не заважає використанню товару за призначенням (наприклад, подряпана упаковка).

Якщо це перша вимога споживача, зроблена в рамках першої рекламації на дефектний товар, то замість того, щоб знижувати ціну або повертати гроші, продавець може запропонувати заміну або ремонт — негайно і без надмірних незручностей для споживача. Рішення приймає покупець. Продавцям дозволяється відмовитися тільки у разі, якщо задоволення побажання покупця виявляється неможливим або потребують надмірних витрат.

Якщо при першому зверненні продавець не виконав зобов’язання замінити або відремонтувати товар, або товар вже раніше був замінений або відремонтований, то продавець не може відмовити покупцеві на розірвання угоди або зниженні ціни. Не має значення, чи є це тим же або іншим дефектом (але дефект повинен бути значним).

Рекламація — форма, терміни, вартість

Претензію на підставі rękojmii – з описом дефекту і визначенням вимоги клієнта – найкраще надіслати рекомендованим листом з підтвердженням отримання або передати її особисто і запросити письмове підтвердження про вручення на окремій копії.

Споживач може поскаржитися на дефектний товар, якщо дефект був виявлений протягом 2 років з моменту поставки товару. Це означає, що якщо виникнуть дефекти, які виникли не внаслідок дій споживача (наприклад, він не заливав ноутбук водою), то відповідає за них продавець.

Варто відзначити, що якщо дефект виявлений протягом року від поставки товару, то вважається, що він існував уже на момент продажу. У цьому випадку продавець, бажаючий відхилити рекламацію, повинен довести, що виріб використовувався не за призначенням.

Споживач має право вимагати відшкодування витрат, пов’язаних з доставкою дефектних товарів продавцю, та витрат, пов’язаних з проведенням випробувань оцінювачами, які підтвердили наявність і причину дефекту.

У продавця є 14 днів для відповіді на претензію. Якщо він цього не зробить, передбачається, що він визнав претензію обґрунтованою (це не відноситься до прохання про розірвання договору), навіть якщо дефект викликаний виною споживача. Своєчасна реакція продавця на рекламацію не означає, що він повинен у цей строк привести товар у відповідності з договором (наприклад, відремонтувати його). Однак це не повинно займати більше часу, ніж необхідно.

Нижче представлена схема дій споживача при зверненні до продавця з претензією:

Перше звернення по гарантії
Друге звернення по гарантії

Гарантія

В гарантії вказані зобов’язання гаранта (продавця, імпортера або дистриб’ютора) і права покупця, зокрема, вона включає таку інформацію, як:

  1. назва та адреса гаранта або його представника в Польщі;
  2. тривалість і територіальне охоплення гарантії;
  3. повноваження у разі виявлення дефекту;
  4. заява «Гарантія не виключає, не обмежує або не припиняє права покупця у відповідності з положеннями про rękojmi за дефекти проданого товару».

Якщо не вказано інше, то передбачається, що гарантія надається протягом 2 років з дати продажу товару. Продавець повинен виконати свої гарантійні зобов’язання в термін, зазначений у гарантії. Якщо термін не зазначений – то не пізніше 14 днів з дня доставки йому товару споживачем.

Обіцянки, розміщені в рекламі, розглядаються нарівні з зазначеними в гарантійному талоні. Споживач може вимагати надати їх в паперовому вигляді або на іншому носії.

Гарантія та rękojmia

Права, що надаються по гарантії, є незалежними від зазначених в rękojmi, тобто, наприклад, у разі незадоволення скарги гарантом, споживач все одно має право домагатися своїх вимог від продавця.

Важливо, що виконання повноважень по гарантії не впливає на відповідальність продавця по rękojmi. Споживач може вимагати від продавця, наприклад, заміни або ремонту товару, навіть якщо річ була вже замінена чи відновлена гарантом.

Чи обов’язково потрібен чек для подачі претензії?

Ні, але при наявності чека зробити це набагато простіше. Щоб подати претензію, Ви повинні довести, що товар був придбаний у даному магазині і за певною ціною. Це може бути доведено різними способами — наприклад, шляхом подання заяв свідків або роздруківки з рахунку про оплату. Тим не менш, чек є найпереконливішим і незаперечним доказом.

Де Ви можете отримати допомогу щодо захисту прав споживачів?

У разі проблем з покупками, Ви можете звернутися за допомогою до міського або повятового представника споживачів, або в організацію споживачів, наприклад, у Федерацію Споживачів. Контактна інформація вказана на веб-сайті.

У вирішенні транскордонних суперечок допомагає мережа європейських споживчих центрів. Адреси цих установ доступні за посиланням.

Популярні статті
Напишіть нам!

1 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 5 (1 оценок, среднее: 5,00 из 5)
Для того чтобы оценить запись, вы должны быть зарегистрированным пользователем сайта.
Loading...